Förhandsinformation Sittvagnar.

Serien 80-tals sittvagnar hos SJ är gedigen. A7 och B7 har levererats i 3 omgångar och den ena vagnen är troligtvis inte den andra lik. Den 1.a serien 80-talsvagnar 5201-5400 levererades till SJ 1979-1984 med blockbromsar vilket redan då var omodernt. Vagnarna fick inte köras fortare än 130km/h. Detta ändrades omkring 1986 då vagnarna modifierades och fick köras i 160km/h. Vad som gjordes eller om det enbart var någon teknikalitet på ett papper har jag inte forskat mer i.

Den 2.a serien 80-talsvagnar 5482-5527 till SJ blir den första modellen som sittvagnar från HNoll kommer baseras på. 2.a serien sittvagnar till SJ levererades med Mjuka ASEA boggier med skivbromsar. Jämfört med 1.a serien sittvagnar A7 och B7 till SJ så skiljer det en del på underredet och taket. Jag valde denna serie för att kunna göra A7, A8, A11, B7 och B11 samtidigt. Många A7 och B7 byggdes om och i just denna serie byggdes flera av vagnarna om till BlueX vagnar.
Det är inte speciellt många vagnar i denna delserie vilket kommer göra det extra svårt att dela upp de olika vagnsnumrerna så man kan köra olika epoker vid överlappningen precis som i verkligheten.

En positiv sak är att det med denna serie vagnar redan kan börja göras specialvagnar.
S4R 5482 ABB/ASEA Pendeln samt S4R 5483 Kontorvagn. (Se bilder nedan.)
Den 3.e och sista serien A7 och B7 vagnar till SJ 5576-5579 levererades med skivbromsade MD boggier.
S1T 5577-5579 som Konferens/kontorsvagnar.

Bilder på dessa specialvagnar är det ont om likaså på indredningen. All information mottages med stor uppskattning.
Mvh Rickard